تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

جشنواره ورزش های دریایی اجرایی شود/ دریا باید در استان نقش محوری و اساسی داشته باشد

  • کد خبر : 2460
  • 02 اسفند 1396 - 10:30
جشنواره ورزش های دریایی اجرایی شود/ دریا باید در استان نقش محوری و اساسی داشته باشد

استان هرمزگان باید توسعه اش دریا محور باشد زیرا ما یک استان ساحلی که دارای یک ساحل بزرگ با ۱۵ جزیره از مجموع ۱۹ جزایر خلیج فارس هستیم که به خلیج فارس وعمان اشراف داریم و این ویژگی راحتی هیچ کدام از استان های ساحلی ندارند که از این امتیاز میتوان در حمل ونقل های دریایی ودر زمینه های ورزش های دریایی استفاده کند.

احسان کامرانی ۲۷/۱۲/۱۳۴۷ در هر بندرعباس متولد شد وی دوران دبیرستان را در دبیرستان ابن سینا و شهید بهشتی سپری کرد وسال ۱۳۶۶ وارد دانشگاه تهران شد و در رشته کارشناسی محیط زیست و شیلات تحصیل خود راآغاز کرد واز سال ۱۳۷۱وارد دانشگاه تربیت مدرس تهران شد و در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرد واز سال ۷۴در مقطع دکتری تولید و بهره برداری از دریا در دانشگاه تربیت مدرس تهران شروع به تحصیل کرد.

احسان کامرانی در سال ۸۰ موفق به اخذ دکتری از دانشگاه تربیت مدرس تهران شد و همان سال در دانشگاه هرمزگان به عنوان استاد حضور پیداکرد که ازسال ۸۰ تا سال ۸۵ استادیاردانشگاه واز سال ۸۵ تا ۹۰ دانشیار دانشگاه هرمزگان واز اول رمضان سال ۹۵ حکم استاد تمام یا همان پرفسورا به وی اعطاء شد.

پرفسور کامرانی:بالغ بر ۱۵۰ مقاله در حوزه های داخل وخارج ازکشور دارد وهمچنین درحوزه ی تحصیلات تکمیلی بیش از ۷۰ مورد پایان نامه کارشناسی ارشد و ۱۵پایان نامه در حوزه ی دکتری دریایی و ومحیط زیست دریا را راهنمایی کرده است .

وی در کنفرانس های بین المللی مقالات زیادی دارد ودر کارگاههای خارج از کشور حضور داشته ویک دوره فلوشیپ در آلمان سپری کرده است.

کامرانی ضمن بیان اینکه در برنامه توسعه برای هرمزگان توسعه درمحور دریا قرار داده شده گفت:استان هرمزگان باید توسعه اش دریا محور باشد زیرا ما یک استان ساحلی که دارای یک ساحل بزرگ با ۱۵ جزیره از مجموع ۱۹ جزایر خلیج فارس هستیم که به خلیج فارس وعمان اشراف داریم و این ویژگی راحتی هیچ کدام از استان های ساحلی ندارند که از این امتیاز میتوان در حمل ونقل های دریایی ودر زمینه های ورزش های دریایی استفاده کند.

پرفسور خاطرنشان کرد:استان هرمزگان نه تنها می تواند نیازهای خود را از طریق دریا برطرف سازد بلکه می تواند چنانچه برنامه ریزی صحیح باشد حتی نیازهای استان های همجوار را تامین کند که متاسفانه هنوز یک سند توسعه ی صحیحی برای استان هرمزگان در حوزه توسعه دریا محور وجود ندارد ویا جامع و کامل نیست ودر دانشگاهیان و نخبگان استان این توانایی وجود دارد که در تهیه سند به مسوولان کمک کنند وما از استاندارمحترم خواهانیم که از نظرات وتجربیات این قشر استفاده کند.

این استاد افزود در همه کشورها استان های ساحلی پیشانی آن کشور است واز ساحل درآمدزایی وبهره برداری می شود اما در استان هرمزگان ما بی بهره یا کم بهره هستیم وباید به دنبال زمینه های جدید ونوآوری باشیم و روش های سنتی را کنار بگذاریم حتی در بسیاری از کشورها از نیروی جزر ومد وامواج دریا انرژی تولید می کنند ومادر کشور باید کار تحقیقاتی انجام دهیم وببینیم در کدام قسمت از دریای خلیج همیشه فارس می توان از نیروی جزر ومد استفاده کرد ویا همچنین می توان از جلبک های دریایی در سوخت هواپیما وصنایع پزشکی وآرایشی وبهداشتی استفاده کرد.

کامرانی گفت:تهیه سند وظیفه دولت است وسند به شما نقشه راه می دهد وما،دربحث دریا واقعا درمقایسه با سایر کشورها واقعا عقب هستیم ما این ظرفیت را داریم که مانند کره جنوبی که بزرگترین صنعت کشتی سازی دنیا را دارد باشیم و صنعت کشتی سازی خود را توسعه دهیم.

وی ابرازکرد:اگر تاکنون دربرنامه توسعه دریا محورموفق نبوده ایم به دلیل عدم استفاده ازنظرات وتجربیات افراد شایسته ونخبگان و دانشگاهیان بوده است ولازم است اتاق فکری از نخبگان استان تشکیل شود که بتوانند در راستای استفاده بهتر ازدریا وتوسعه ی ورزش های دریایی مانند کشتی رانی،قایق رانی،شنا،اسکی روی آب، والیبال ساحلی وغیره نظریات مناسبی ارائه دهند.

پرفسوربیان کرد:یکی از تهدید های اساسی درآینده توسعه بی رویه آب شیرین کن ها در استان هرمزگان و سواحل خلیج فارس ودریای عمان است که به معضلی در حال تبدیل است واگر این توسعه آب شیرین کن متوقف نشود به زودی خلیج فارس به دریای نمک تبدیل می شود وذخایر آبزیان به ویژه میگو از بین خواهد رفت زیرا آب خروجی که از آب شیرین کن ها به دریا باز میگردد آبی با شوری بسیار بالا است.

استاد دانشگاه هرمزگان ضمن بیان اینکه باید جلوی ورود پساب های فاضلاب به دریا گرفته شود ویا کنترل شود گفت:پساب های فاضلابی که وارد خلیج فارس می شود بسیار خطرناک هستند زیرا بخشی از این پساب ها را پساب صنایع تشکیل می دهند و این پساب ها باعث آلودگی دریا و ذخیره سرب در کبد ماهی ها می شود و از آن جا که تغذیه مردم بیشتر از ماهی های سواحل است باعث ابتلای مردم به سرطان وبیماری های دیگر می شود.

کامرانی ادامه داد: شکل دیگری از آلودگی دریا که به سادگی نمی توان آنرا در ردیف انواع دیگر آلودگیها طبقه بندی نمود، تغییر در ساختار ژنی اکوسیستمهای آبی از طریق انتقال عمدی یا غیر عمدی گونه های غیر بومی موجودات زنده به اکوسیستمهای دریایی می باشد.

این امر موجب گشته است تا بسیاری از گونه های آبزی به مناطق خارج از زیستگاه اصلی خود انتشار یابند و تهدید جدی برای گونه های بومی محسوب گردند. آب توازن کشتیها به طور گسترده عامل انتقال غیرعمدی ارگانیسمهای زنده در بین اکوسیستم های دریایی محسوب می شود. ورود گونه های تازه وارد به اکوسیستم های جدید در درجه اول ساختار شبکه غذایی محیط را به طور گسترده ای تغییر داده و موجب کاهش تنوع زیستی دریا می گردد. نتیجه نهایی چنین وضعیتی ایجاد تغییرات اساسی در ذخایر ژنی دریا خواهد بود وکشند قرمز راهم میتوان جز گونه های مهاجم عنوان کرد .

وی افزود:باید در حفظ مرجان های دریایی و آب سنگ ها همت کنیم زیرا موارد بسیاری باعث از بین رفتن این ذخایر می شود که از آن جمله می توان مانورهای نظامی-بهره برداری از مرجان ها برای تهیه ی زیور آلات-فعالیت های توریستی –خشک کردن و توسعه ی ساحل-قاچاق مرجان ها ولازم به ذکر است مرجان ها زیستگاههای بسیاری ازموجودات دریایی هستند همچنین جنگل های حرا یکی از اکوسیستم های بی نظیر در ساحل است ویکی از پناهگاههای مهم موجودات است که می توان به عنوان موج شکن از آن استفاده کرد.

پرفسور کامرانی تصریح کرد:باید دریا در استان نقش محوری و اساسی داشته باشد و جشنواره ورزش های دریایی اجرایی شود پرورش ماهی در قفس در استان توسعه پیدا کند زیراکه ذخایرآبزیان استان به جز چند مورد ماهیان میکتو فیدن(فانوس ماهی)و ساردین و موتودر حال کاهش است وشیلات می تواند با دادن مجوز تاسیس کارخانه کنسرو ساردین که قبلا در استان بود و اکنون نیست به توسعه این صنعت کمک کند وهمچنین شیلات باید از سیستم های کنترل ماهواره ای استفاده کند وبه کشتی های صیادی مکان های مناسب ونامناسب برای ماهیگیری را اعلام کند گفتنی است باید توجه اساسی به خورها داشته باشیم که یکی از این خورها خور آذینی است که به دلیل آلودگی میگوهای این زیستگاه در حال نابودی و خطر هستند باید طبیعت را همان گونه که هست حفظ کنیم خورهای شهری باید کف شکنی شوند وسیمانی نباشند از استخراج بی رویه معادن هرمز باید جلوگیری شود زیرا باعث الودگی دریا می شوند لازم است به دلفین ها توجه شود یکی از دلایل مرگ ومیر دلفین ها حضور زیر دریایی های بیگانه در خلیج فارس ودریای عمان است زیرا زیر دریایی ها امواج صوتی که میفرستند باعث گمراهی دلفین ها می شود و مسیرشان گم می کنند وهمین باعث مرگ ومیرشان می شود.

کامرانی در پایان گفت: به عنوان یک شهروند هرمزگانی ویک استاد دانشگاهی توقع دارم که مسوولان گوشه چشمی به نخبگان و دانشگاهیان داشته باشند و از ایده و تفکرشان استفاده وبه آن ها بها بدهند همچنین لازم به ذکر است که نبود یک دانشگاه علوم و فنون دریایی جامع با برخورداری از تمام رشته و تخصصها استان را در حوزه دریا و توسعه نیروی انسانی متخصص ضعیف و بی هویت کرده است و جا دارد مسئولین به این مقوله توجه بیشتری نمایند.

مصاحبه : ارینب زارعی

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=2460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.