تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

گزارش تصویری نشست مطبوعاتی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان

  • کد خبر : 2549
  • 21 خرداد 1397 - 23:01
گزارش تصویری نشست مطبوعاتی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان

گزارش تصویری

به گزارش هرمزگان امروز ، عصر امروز نشست مطبوعاتی دکتر اشکان مختاری سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان برگزار شد.سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه کاربری گردشگری را به‌هیچ‌وجه تغییر نمی‌دهیم، اظهار کرد: حفظ اصالت مهم‌ترین موضوع مرمت ابنیه تاریخی است و دوستانی که از مرمت معبد هندوها در بندرعباس انتقاد می‌کنند ای‌کاش کمی تحقیق می‌کردند که از سال ۸۰ تا ۹۲ با این بنا چه کرده بودند و تمامی پوسته‌هایش از بین رفته بود.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اشکان مختاری در نشستی خبری بیان اینکه هرمزگان به اندازه دریا و خلیج‌فارس پتانسیل مناسبی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد، تصریح کرد: نقد چه منصفانه و چه مغرضانه برای کسی که می‌خواهد خدمت کند، مناسب است و به‌طور حتم مفید واقع خواهد شد.

جواب تمامی نقدها را با عملکردم خواهم داد

وی با اشاره به اینکه در حد توانایی‌هایم خدمت خواهم کرد و امیدوارم در این راه اصحاب رسانه را در کنار خود ببینم، اضافه کرد: جواب تمامی نقدها را با عمل خودخواهم داد، برایم فرقی ندارد کارشناس باشم، سرپرست یا مدیرکل تنها هدفم خدمت است و آن‌قدر کارخواهم کرد که آن‌کسی که باید ببینند، کارم به چشمش بیاید و کسی که خود را به خواب‌زده، بیدار شود و تنها خدمت و عمل کردن به وظایفم اهمیت دارد.

مختاری با بیان اینکه جوان هستم و به دنبال پیشرفت و نمی‌خواهم سمت فعلی اولین و آخرین پست مدیریتی‌ام باشد، عنوان کرد: بنده و تیمی که با آن کار می‌کنم، به دنبال تحقق خواسته‌های رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، استاندار هرمزگان و از همه مهم‌تر مردم است و آن‌قدر می‌دوم که کفشم پاره شود.

بر سر منافع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با احدی معامله نخواهم کرد

وی با اشاره به اینکه بر سر منافع میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان با احدی معامله نخواهم کرد، اظهار کرد: یک دقیقه آینده خود را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما یاد گرفته‌ام در زندگی با عزم و اراده کارکنم و به دنبال پیشرفت باشم و برای هر مدتی که مسئولیت قبول کرده‌ام، پاسخگو خواهم بود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه افرادی مانند منصور نعیمی که از پژوهشگران و هنرمندان به نام هرمزگان است را دعوت و در حال ویراستاری کتابش در زمینه پژوهش‌هایش هستیم یا زمانی که به هنر استاد قنبر راستگو پی بردم علاوه بر ثبت ملی شیوه نواختن و ساخت جفتی‌اش، مستند زندگی‌اش را آماده و به‌زودی رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تیرماه سال جاری در مراسمی تحت عنوان روز هرمزگان با حضور هنرمندان، صنعتگران و پژوهشگران هرمزگانی در برج میلاد تهران حاضر و به اشاعه آئین و سنت‌های هرمزگان خواهیم پرداخت، خاطرنشان کرد: در سال جاری اطلس گردشگری استان و ضوابط توسعه گردشگری‌اش را به رشته تحریر درآوردیم.

مختاری ادامه داد: اعتبارات بخش میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از سفر رئیس‌جمهوری از ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۲ به ۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است که نشان‌دهنده جهش بزرگی در این بخش است.

سه رشته صنایع‌دستی هرمزگان دارای مهر اصالت از یونسکو هستند

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه در سال ۹۶ حدود دو میلیون و ۲۸۰ هزار دلار صادرات صنایع‌دستی در هرمزگان داشته‌ایم، گفت: سه رشته صنایع‌دستی هرمزگان دارای مهر اصالت از یونسکو هستند.

وی اظهار کرد: روز دهم ژوئن به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است، سازمان صنایع‌دستی نیز به‌عنوان متولی اصلی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در کشور از ۲۰ خردادماه به مدت یک هفته را به‌عنوان هفته صنایع‌دستی اعلام کرده است.

مختاری اضافه کرد: در این بازه زمانی در سرتاسر کشور برنامه‌هایی در خصوص صنایع‌دستی در حوزه‌های مختلف آموزش، تقدیر، نمایشگاه، صادرات و غیره صورت می‌گیرد، هرمزگان هم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تولیدات صنایع‌دستی در جنوب کشور و به‌عنوان پایلوت در رشته‌هایی مثل حصیربافی، گلابتون دوزی، خوس دوزی شناخته‌شده و ما نیز برنامه‌هایی را برای این هفته تدارک دیده‌ایم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان در تشریح برنامه‌های این اداره کل در هفته صنایع‌دستی تصریح کرد: افتتاح مرکز خلاق صنایع‌دستی در رویدر، عرضه و معرفی صنایع‌دستی در قالب پکیج‌های فرهنگی و بروشورهایی از صنایع‌دستی استان در ادارات و جاهای دیگر، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در محل دائمی نمایشگاه صنایع‌دستی در خیابان طلوع، دیدار با مقامات ارشد استان با حضور فعالان حوزه صنایع‌دستی، آموزش صنایع‌دستی با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و اداره کل امور بانوان استانداری هرمزگان در مراکز فنی و حرفه‌ای به مدت سه روز برای فعالان صنایع‌دستی و علاقه‌مندان، برگزاری هم‌زمان نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سایر شهرستان‌های استان از برنامه‌های این اداره کل در هفته میراث فرهنگی است.

۶۷ هزار نفر صنعتگر دارای کارت در استان هرمزگان داریم

مختاری با بیان اینکه بالغ‌بر ۶۷ هزار نفر صنعتگر دارای کارت در استان هرمزگان داریم، افزود: این افراد در سرتاسر استان هستند و تنوع محصولاتی که تولید می‌کنند بالای ۱۲ نوع محصول است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ حدود دو میلیون و ۲۸۰ هزار دلار صادرات صنایع‌دستی در هرمزگان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در سال ۹۷ این مبلغ افزایش‌یافته و به سه میلیون دلار برسد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه تاکنون ۱۶ مرکز خلاق صنایع‌دستی در استان هرمزگان افتتاح‌شده که در این هفته به ۱۷ عدد می‌رسد، عنوان کرد: امیدواریم این تعداد تا پایان سال ۹۷ به ۲۰ عدد برسد.

مختاری با اشاره به اینکه ۳۰ کارگاه فعال صنایع‌دستی در استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: بالغ‌بر ۲۵۰ تعاونی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان مشغول به کارند.

ثبت جهانی دانش دریانوردی و لنج سازی سنتی در هرمزگان

وی اضافه کرد: در بحث ثبت ملی در میراث ناملموس ثبت صنایع‌دستی را داریم که بارزترین آن ثبت دانش دریانوردی و لنج سازی سنتی در استان هرمزگان که ثبت جهانی شده است، حدود ۶ کارگاه فعال نیز در این حوزه داریم، پوشش سنتی هرمزگان ثبت ملی شده است، خوس بافی جهله سازی برقع دوزی بالغ‌بر ۸ ثبت ملی داریم و ۴ پرونده جدیدی داریم که امیدواریم تا پایان سال ۹۷ تعداد ۱۲ مورد ثبت در فهرست ملی داشته باشیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان اظهار کرد: تعداد ۱۷ رشته صنایع‌دستی هرمزگان دارای مهر اصالت ملی و سه مورد دارای مهر اصالت از یونسکو هستند.

وی با اشاره به اینکه اعتبار ویژه‌ای برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری به‌خصوص در سواحل مکران و جزایر هرمزگان در نظر گرفته‌ایم، افزود: در زمستان سال جاری نخستین همایش ملی توسعه گردشگری دریایی را برگزار خواهیم کرد.

مختاری با بیان اینکه در نوروز سال جاری با افزایش ۱۳۱ درصدی در افزایش گردشگر جزیره هرمز روبه‌رو بودیم، اضافه کرد: این آمار نشان‌دهنده آن است که باید به این جزیره نگاهی عمیق‌تر داشت و علاوه بر آن خدمات بیشتر و بهتری عرضه کرد.

وی ادامه داد: به متقاضیان شناورها و کشتی‌های دریایی مجوز لازم اعطا و حتی برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند و به‌زودی طرح ساماندهی قایق‌های تفریحی و کوچک در کلوپ‌های دریایی اجرا و به‌صورت متحدالشکل به فعالیت پرداخته و به دنبال بیمه کردن آن‌ها هستیم.

تا سال ۹۸ ساماندهی موزه خلیج فارس به پایان می‌رسد

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه موزه خلیج‌فارس یکی از بزرگترین موزه‌های جنوب کشور است که متأسفانه پس از سال ۸۹، اعتبار آن‌چنانی جهت نگهداری ابنیه آن اختصاص نیافت.

مختاری با بیان اینکه ساماندهی مخزن موزه خلیج‌فارس، ثبت ملموس بیش از ۲۰ پرونده و برطرف کردن مشکلات زیرساختی موزه از مهم‌ترین اقداماتی است که از سال ۹۶ آغازشده و تا سال ۹۸ تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تمامی اشیا داخل موزه را کدگذاری کرده تا به‌وسیله عینک‌های سه‌بعدی تمامی اطلاعات در اختیار بازدیدکنندگان قرار بگیرد.

ساماندهی تمامی موزه‌های در حال فعالیت و فاقد مجوز هرمزگان

وی با اشاره به اینکه به دنبال آن هستیم تا تعدادی از اشیا تاریخی-فرهنگی موزه ملی را بین یک تا سه ماه در موزه خلیج‌فارس به نمایش بگذاریم، بیان کرد: ظرف چهار ماه آینده تمامی موزه‌های استان که در حال فعالیت و فاقد مجوز هستند، ساماندهی خواهند شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا تمامی مجموعه‌داران بخش خصوصی را جذب و با مجوزات لازم سعی در قانونی کردن مجموعه‌شان داشته باشیم، اظهار کرد: متأسفانه از این امر تاکنون در استان هرمزگان استقبالی نشده است اما این امر به نفع مجموعه‌داران بوده و اطمینان داشته باشند موجب حفظ منافع آن‌ها خواهد شد.

به دنبال احیا رشته‌ها و صنایع‌دستی منسوخ‌شده هرمزگانم

وی با اشاره به اینکه طرحی را دنبال می‌کنیم که به‌وسیله آن محصولات صنایع‌دستی استان را جهت صادرات به کشورهای درخواست‌کننده خرید تضمینی خواهیم کرد، افزود: به دنبال آن هستم تا رشته‌ها و صنایع‌دستی منسوخ‌شده هرمزگان را بار دیگر احیا کنم تا نشان دهیم هرمزگان از چه فرهنگ و سنت‌های غنی برخوردار است.

بدون اغماض و چشم‌پوشی با متخلفین عمل می‌کنیم

مختاری با بیان اینکه توافق‌نامه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی منعقد کرده‌ایم که براساس آن تمامی موافقت‌هایی که منجر به اختصاص زمین به افراد در زمینه فعالیت در حوزه گردشگری شده است را بازبینی کرده و درصورتی‌که طبق مفاد مجوز عمل نشده و طرح اجرانشده طی شش ماه آینده تکلیف همگی روشن‌شده و بدون اغماض و چشم‌پوشی عمل کنیم.

تا پایان سال ۹۷ شاهد بهبود خدمات اماکن گردشگری در هرمزگان خواهیم بود

وی با اشاره به اینکه باید اماکن گردشگری بهترین خدمات را به گردشگران ارائه دهند، اضافه کرد: باید شئونات میراث فرهنگی رعایت شود و در این زمینه تعارفی با هیچ‌کس ندارم و قول می‌دهم تا پایان سال ۹۷ شاهد بهبود خدمات اماکن گردشگری در هرمزگان خواهیم بود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه کاربری گردشگری را به‌هیچ‌وجه تغییر نمی‌دهیم، اظهار کرد: موافق تمامی طرح‌های گردشگری که منجر به توسعه اشتغال شود، هستیم و از تمامی سرمایه‌گذاران حمایت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه با مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های غیررسمی به‌شدت برخورد می‌کنیم، عنوان کرد: باید کمپ‌ها و اقامتگاه‌ها باقیمت مناسب در شهر بندرعباس و استان هرمزگان ایجاد کنیم تا شاهد رشد این اقامتگاه‌های غیررسمی به‌ویژه در ایام نوروز نباشیم.

راضی کردن وراث ابنیه تاریخی کاری دشوار است

مختاری با بیان اینکه “حمام گپ” ۱۲ وارث دارد که راضی کردن تمامی آن‌ها جهت واگذاری این بنا امری دشوار است، تصریح کرد: همواره در راضی کردن تمامی وراث این بنا همچون “خانه شریف” مشکل داشته‌ایم و تاکنون موفق به جلب رضایت همگی آن‌ها نشده‌ایم.

از بهترین متخصصین امر مرمت استفاده می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه در دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان سه متخصص امر مرمت با رزومه قابل دفاع حضور دارند، افزود: آن‌ها تمامی تفاوت‌ها و چالش‌ها را می‌دانند اما برخی رسانه‌ها بسیار آسان تیتر می‌زنند ساروج‌های معبد هندوها در بندرعباس را از بین بردند و گچ کاری کردند و ازاین‌دست سخنان در حالی که به‌هیچ‌وجه این صحبت‌ها کارشناسی نشده است.

کسی اگر اندازه سرسوزن ساروج در معبد هندوها پیدا کند، پاداش می‌دهم

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه کسی باور می‌کند که ما به‌طور عمدی این ساروج‌ها را از بین ببریم؟! حاضریم پاداش بگذاریم کسی بیاید در معبد هندوها و به اندازه سرسوزن ساروج پیدا کند و آن زمان رسانه‌ها به انتقاد از ما بپردازند.

منتقدین معبد هندوها از سال ۸۰ تا ۹۲ چرا ساکت بودند

وی با اشاره به اینکه متخصصین این امر به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان مراجعه کنند، اضافه کرد: حفظ اصالت مهم‌ترین موضوع مرمت است و دوستانی که انتقاد می‌کنند ای‌کاش تحقیق می‌کردند که از سال ۸۰ تا ۹۲ با این بنا چه کرده بودند و تمامی پوسته‌هایش از بین رفته بود.

مختاری با بیان اینکه هنوز تصاویر آن زمان موجود است که همه‌چیز در این بنا از بین رفته بود، اظهار کرد: تعجب می‌کنم زمانی که در حریم معبد هندوها مجوز ساخت به اماکن متعدد حتی بلندمرتبه داده شد، کسی معترض نشد.

میله آرماتور در گلدسته‌های معبد هندوها وارد شده بود

وی با اشاره به اینکه بنده باقدرت از تداوم مرمت معبد هندوها در بندرعباس حمایت می‌کنم، خاطرنشان کرد: منتقدین چرا زمانی که میله آرماتور را در گلدسته‌های این بنا وارد شده بود، لب به اعتراض نگشود گرچه تصمیمی که آن زمان گرفته شد با توجه به دانش آن زمان شاید تصمیم مناسبی بوده اما امروز علم پیشرفت کرده و به‌مراتب مرمت‌ها دقیق‌تر و اصولی‌تر خواهد بود و اعلام می‌کنم هرکسی در این مسیر کمک و همراه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان باشد، دستش را می‌بوسم.

مرمت نقاشی‌های معبد به متخصصین دانشگاه هنر واگذار می‌شود

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه برای مرمت نقاشی‌های معبد هندوها با متخصصین در دانشگاه هنر وارد مذاکره شدم و به‌هیچ‌وجه این موضوع در دست پیمانکار قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: دکتر دانش پور پرور از باتجربه‌های باستان‌شناسی، تنها کسی است که در زمینه معبد هندوها مطالعات دقیقی داشت و به‌زودی کتابی در خصوص آن به چاپ خواهند رساند و به‌زودی توافقنامه‌ای در زمینه مرمت نقاشی‌ها امضا و تیمی کارشناس و متخصص جهت تحقق این امر در بندرعباس حاضر خواهند شد.

مرمت نامناسب باشد به‌هیچ‌وجه خودم را نخواهم بخشید

وی در پایان با تأکید بر اینکه اگر مرمت نامناسب باشد به‌هیچ‌وجه خود را نخواهم بخشید، اظهار کرد: به‌زودی از جوانان بومی و متخصص هرمزگان گروه مشاوره‌ای تشکیل داده و از ظرفیت‌های آنان بهره خواهیم برد.

گزارش : خبرگزاری ایسنا

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=2549

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.