به گزارش صبح دریا نیوز،در ابتدای جلسه مدیرعامل ایزوایکو ضمن ارائه گزارشی از کارگاه ها، امکانات، ظرفیت و توانمندیها و عملکرد مجتمع و گروه های مختلف کاری ایزوایکو پرداخت از پروژه های تمام شده و تحویل شده این مجتمع به تعمیرات ۱۹۸۱ فروند شناور، ۱۲ فروند دکل حفاری دریایی|، ۱۷ سکوی نفت و گاز و ۳۴۴ فروند ساخت انواع شناور کوچک و بزرگ اشاره کرد.
سلمان ضربی افزود: تلاش ما این است که در افق ۱۴۰۴ مجتمعی الگو و سرآمد در صنعت دریایی کشور و منطقه باشیم که به همین منظور در سال ۱۴۰۰ یک برنامه استراتژیک در ده بند تدوین و تنظیم کردیم و همه همکاران هم قسم شدیم تا این برنامه را اجرا کنیم که خوشبختانه در این راه موفق بوده ایم.
ضربی همچنین اشاره ای به وضعیت ایزوایکو در گذشته کرد که به عنوان یک شرکت بدهکار و بدنام شناخته می شد اما امروز خوشبختانه بسیاری از این بدهی ها نظیر وام های بانکی، بدهی به سازمان تامین اجتماعی، اداره مالیات، سنوات کارکنان، مطالبات پیمانکاران مختلف و… پرداخت شده و مهمتر از همه اینکه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بروز شده و امروز حقوق معوقه نداریم.
وی همچنین از بازنشستگی شمار بالای کارکنان ایزوایکو طی دو سال گذشته و تا پایان امسال خبر داد که با مشکل جدی و قانونی در پرداخت ۴ درصد سختی و زیان آوری مشاغل رو به رو بوده این موضوع در روند بازنشستگی این افراد مشکل ایجاد کرده بود که ضمن بررسی موضوع و پیشنهاد راهکارهای قانونی مسیر بازنشستگی همکارانمان را تسهیل کردیم.
مدیرعامل ایزوایکو ادامه داد: در جهت جایگزینی افراد بازنشسته شده طرحی را به سازمان ایدرو و سازمان اداری استخدامی کشور ارائه نمودیم تا بتوانیم در چهارچوب قانون افراد متخصص و کارآمدی را جایگزین کنیم.
ضربی همچنین با اشاره به سیستم های مختلف از آبگیری و به آب اندازی شناور در ایزوایکو (سیستم سرسره با ظرفیت ۸۰۰ تن، سینکرولیفت با ظرفیت ۱۱ هزار تن، داک شناور با ظرفیت ۲۸ هزار تن و حوض های خشک با ظرفیت ۳۵۰ هزار تن) افزود این مجتمع تنها شرکتی است در دنیا که هر چهار نوع سیستم مدرن بالابری شناور را درکنار هم داراست و از این نظر در دنیا منحصر به فرد است.
وی، اضافه کرد: یک درصد از ناوگان حمل و نقل دریایی دنیا در اختیار کشور عزیزمان ایران است که بازاری ۳۳۰ میلیون دلاری تعمیرات کشتی را در داخل کشور ایجاد کرده است اما به دلیل عدم حمایت و همکاری کشتیرانی های بزرگ کشور سهم ایزوایکو تنها سه درصد این عدد بوده است.
ضربی در ادامه گزارشی از رشد تولیدات و فروش ایزوایکو در دو سال گذشته ارائه کرد که رشد ۵۰ درصدی فروش در ۲ سال گذشته را نشان میداد، رشدی که آنقدر قابل توجه بوده است که ایزوایکو را به عدد سازی متهم کرده است در صورتی که تمامی این گزارشات توسط سازمان حسابرسی بررسی و صحت گذاری و در مجمع عمومی سالیانه ایزوایکو مطرح و تایید شده اند. درآمدی که از محل آن بدهی های ده ساله مجتمع تسویه و پرداخت حقوق پرسنل به روز شده است.
قبل از سه سال گذشته ایزوایکو همواره در برگزاری مجمع عمومی سالیانه دچار مشکلاتی بوده است اما از سال ۱۴۰۰ تا کنون مجمع های این مجتمع در زمان قانونی و مقرر خود تشکیل شده است که نشان از موفق بودن تغییر استراتژی های مدیریتی مجتمع دارد.
مدیرعامل و نائب رئیس ایزوایکو با اشاره به زمین های اختصاص یافته ایزوایکو به احداث شهرک صنعتی دریایی خبر از جذب بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خبر داد که تا پنج سال آینده به بهره برداری رسیده و حجم بالایی اشتغالزایی در استان را به همراه خواهند داشت.
ضربی گزارشی از وضعیت ناوگان حمل و نقل دریایی کشور ارائه کردند که متوسط سن کشتی های ایرانی را حدود دو و نیم برابر سن جهانی نشان می داد. ( متوسط سن کشتی های اقیانوس پیما در دنیا ۹ سال بوده که این عدد در ایران به ۲۲ سال می رسد) که بیانگر پیر و فرسوده بودن ناوگان دریایی کشور است.
ایران برای رسیدن به متوسط سن ۹ سال نیاز به ۱۱۲ فروند کشتی اقیانوس پیما دارد که هزینه ای معادل ۲۰ میلیارد دلار را دارد که با حمایت و برنامه ریزی صحیح میتوان از ظرفیت داخل بطورکامل استفاده کرد.
پایان خبر/
استفاده از ظرفیتهای دریایی، راهکار حل بحران بیکاری در هرمزگان/ رشد چشمگیر ایزوایکو و رضایت کارگران از پرداخت به موقع حقوق/ ضرورت اجرای قوانین جدید برای بهرهبرداری بهینه از فرصتهای هرمزگان
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بندر خمیر و بوموسی در مجلس شورای اسلامی با حضور در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران ضمن بازدید از بخش های مختلف و پروژه های درحال انجام ایزوایکو جلسه مشترکی با مدیرعامل، معاونان و مدیران این مجتمع عظیم صنعتی برگزار و به بحث و تبادل نظر در خصوص حمایت از صنعت دریایی کشور در جهت تحقق سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد اقتصاد دریا پایه پرداختند.