تاریخ : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024
1

وضعیت نامطلوب بارندگی سدهای استان را کم آب کرده است

  • کد خبر : 60249
  • 02 آبان 1403 - 12:41
وضعیت نامطلوب بارندگی سدهای استان را کم آب کرده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: به جز سد جگین بشاگرد، سایر سدهای استان هرمزگان در وضعیت نامناسبی هستند و موجودی سدهای ما اندک است و حدود ۱۵ درصد حجم دارند که شامل آب‌های غیرقابل‌برداشت نیز می‌شود.

به گزارش صبح دریانیوز، جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در جمع خبرنگاران به وضعیت نامطلوب بارندگی‌ها در استان هرمزگان اظهار داشت: متأسفانه در سال جاری و دو سال گذشته وضعیت بارش‌های استان مناسب نبود، در سال گذشته متوسط بارندگی استان ۱۸۴ میلی‌متر بوده است که بخش عمده بارندگی‌ها در جزایر و مناطقی از استان به وقوع پیوسته که جمع‌آوری آنها در پشت سدها امکان‌پذیر نبوده و حوزه بارندگی‌ها در حوزه آبخیز سدها نبوده است.
وی افزود: به جز سد جگین بشاگرد، سایر سدهای استان هرمزگان در وضعیت نامناسبی هستند و موجودی سدهای ما اندک است و حدود ۱۵ درصد حجم دارند که شامل آب‌های غیرقابل‌برداشت نیز می‌شود که شامل پایین‌تر از دریچه‌های تخلیه هستند نیز می‌شود.
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی به‌هیچ‌وجه امیدوارکننده نیست و در بهترین شرایط با منابع فعلی آب می‌توانیم تا پایان سال از منابع آب سطحی برداشت داشته باشیم، بیان کرد: امیدواریم خداوند لطف خود را شامل حال استان کند و شاهد بارش باران باشیم با وضعیت بارندگی کنونی نهایت استفاده از سدها تا پایان سال خواهد بود.
عیدانی گفت: بر همین مبنا برای تأمین آب موردنیاز استان جلسات زیادی گرفتیم و با پیگیری صورت‌گرفته و با تزریق اعتبارات توانستیم آب را از سایر منابع تأمین کردیم و استان را از چالش جدی در تابستان عبور دادیم.
وی با اشاره به بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف در حوزه آب منطقه‌ای اظهارداشت: پروژه‌های آبی زیاد و منابع مالی محدود است و در سال گذشته ۳۴۲ میلیارد تخصیص اعتبار به طرح‌های داشتیم و پروژه‌های بر زمین‌مانده را به اتمام برسانیم. در سال ۱۴۰۲ توانستیم سد درگاه بشاگرد را به پایان برسانیم و سد لاورمیستان نیز با پیشرفت ۹۵ درصد به دلیل ضرورتی که در ذخیره‌سازی آب وجود داشت، آبگیری شد؛ اما همچنان عملیات اجرایی آن ادامه دارد و امیدواریم در سه ماه آینده این سد کاملاً به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی دشت ۲۵۰۰ هکتاری میناب و دشت شمیل را بخشی از کارهای انجام شده که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر شبکه شمالی نیز آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه تغذیه مصنوعی دشت گزیر بندر لنگه طرح خوبی است که در استان هرمزگان طراحی و اجرا شد و سایر استان‌ها از هرمزگان الگوبرداری کردند. گفت: افتتاح سدهای سیرمند و حمیران را دیگر طرح‌های انجام شده عنوان و از توقف اجرای طرح سد گابریک گفت و خطوط انتقال آب شرب بندرعباس به طول ۸۵ کیلومتر فرسوده است که تاکنون ۲۵ کیلومتر نوسازی شده و بنا به اعتبارات دریافتی باقی این پروژه نیز تکمیل می‌شود.
وی در حوزه ساماندهی رودخانه‌های استان نیز گفت: در این زمینه کارهای خوبی انجام شده و ۸ کیلومتر ساماندهی رودخانه در برنامه داشتیم که ۲۵ کیلومتر انجام شده در رودخانه بستک، میناب بندر خمیر و رودان ساماندهی رودخانه‌ها در حال انجام است. در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۷ کیلومتر لایروبی در رودخانه‌ها انجام شد و رکورد لایروبی در یک سال شکسته شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار داشت: هرمزگان ۷۴ دشت دارد که ۵۶ دشت به‌عنوان دشت ممنوعه معرفی شده‌اند و برداشت آب از این دشت‌ها به‌منظور تعادل بخشی به سفره‌های آب ممنوع است.
وی در حوزه مدیریت چاه‌های استان گفت: هرمزگان ۱۹ هزار حلقه چاه دارد که ۵۰ درصد آنها دارای کنتور هستند تاکنون بالغ بر ۷۳۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است، مردم استان می‌توانند با شماره ۱۸۱۱ تماس گرفته و گزارش‌ها خود در خصوص چاه‌های غیرمجاز را اطلاع دهند
پایان خبر/

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=60249

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.