تاریخ : جمعه, ۳۰ شهریور , ۱۴۰۳ Friday, 20 September , 2024
1

برای توسعه تجارت ایران در قزاقستان باید ذائقه سازی کنیم

  • کد خبر : 29804
  • 02 اسفند 1401 - 23:25
برای توسعه تجارت ایران در قزاقستان باید ذائقه سازی کنیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان در نشست با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی در هرمزگان ، در جمع خبرنگاران استان گفت : نباید به قزاقستان به عنوان یک بازار زودگذر نگاه کرد، بلکه قزاقستان را باید به عنوان یک بازار در حال رشد ببینیم و با یک نگاه بلندمدت جای پای خود را در بازار قزاقستان محکم کنیم.

به گزارش هرمزگان امروز به نقل از صبح دریانیوز ، علی اکبر جوکار ضمن تبریک بابت معماری بسیار زیبای  ایرانی – اسلامی اتاق بازرگانی هرمزگان ، افزود: هرمزگان باید به عنوان یک قطب توریسمی فعال و میزبان گردشگران قزاقستانی باشد. زیرا ورود توریست، ارزآوری خوبی برای هرمزگان به دنبال خواهد داشت.

جوکار با تاکید بر لزوم معرفی محصولات هرمزگان به بازار قزاقستان ، عنوان کرد : هیات تجاری هرمزگان به قزاقستان اعزام خواهد شد.

وی ،  بیان  داشت: سفارت ایران در قزاقستان وظیفه‌ی ذاتی دارد که منافع تجار ایرانی را تامین کند بر همین مبنا ترتیب یک بازدید میدانی برای فعالان اقتصادی هرمزگانی یکی از اولین کارهایی است که می‌توانیم با استقرار در قزاقستان انجام دهیم بنابراین سال ۱۴۰۲ یک هیات تجاری از هرمزگان به قزاقستان اعزام خواهیم کرد.

این مسئول  با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته مشترک بین هرمزگان و قزاقستان، اضافه کرد : یکی از مباحث پایه‌ای برای  ما حمل و نقل و ترانزیت است که بسیار حائز اهمیت است .

جوکار ، یادآور شد : قزاقستان کشوری با جمعیت ۱۹ میلیون نفر است  همچنین از طریق دریای خزر بیشترین مرز دریایی را با کشور ما دارد بر همین اساس تلاش خواهیم کرد در حوزه ترانزیت مشکلات تجارت با قزاقستان را به حداقل برسانیم تا حتی لازم نباشد از طریق آستارا به قزاقستان مراوده داشته باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، عنوان‌کرد: حجم مبادلات تجاری‌مان با قزاقستان به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که با وجود رشدی که می‌توان برای آن متصور شد، تنها نیم درصد از بازار قزاقستان را شامل می‌شود و بنده به عنوان یک ایرانی از این آمار پایین خجالت می‌کشم در حالی که ما باید جزء ۱۰ کشور حاضر در بازار قزاقستان باشیم.

جوکار مطرح کرد: غالب واردات ما از قزاقستان گندم و غلات است و عمده صادرات ما هم به این کشور شامل مواد غذایی و خرما می‌شود و با وجود حضور عربستانی‌ها در بازار خرمای قزاقستان، جمهوری اسلامی ایران در صادرات خرما رتبه اول را در قزاقستان در اختیار است اما نمی‌توان به این امر بسنده کرد و لازم است تنوع محصولات خرمایی صادراتی به این کشور را افزایش دهیم و ظرفیت‌های خود را بیش از پیش به بازار قزاقستان معرفی کنیم.

وی با اشاره به تاریخچه‌ی ورود کوکاکولا به آسیای مرکزی به عنوان یک برند موفق در بازاریابی و بازارسازی، تأکید‌کرد: یکی از موضوعات مهم در فتح بازارهای بین‌المللی ذائقه‌سازی است و برای توسعه تجارت خود باید ذائقه مردم قزاقستان را با محصولاتی که داریم مانند خرماهای مرغوب هرمزگان آشنا و عادت دهیم‌.

همچنین جوکار با اشاره به تاریخچه‌ی ورود کوکاکولا به آسیای مرکزی به عنوان یک شرکت موفق در بازاریابی و بازارسازی، گفت: یکی از موضوعات مهم که باید به آن توجه داشته باشیم، ذائقه‌سازی ‌ست، ما باید محصولات خود را به مردم قزاقستان معرفی کنیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان، تصریح‌کرد: نباید به بازار قزاقستان به عنوان یک بازار زودگذر نگاه کنیم بلکه تاکیدمان این است که قزاقستان را باید به عنوان یک بازارِ وسیع و در حال رشد ببینیم و با یک نگاه بلند مدت جای پای خود را در آن محکم کنیم.

جوکار با بیان اینکه گرگان و هرمزگان برای تجارت با قزاقستان به صورت ویژه دیده شده است، خاطر نشان کرد : جذب گردشگران قزاقستانی به هرمزگان نیز جزء مسائل مهمی است که باید به صورت ویژه دنبال شود چرا که می‌تواند ارزآوری خوبی برای هرمزگان به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم تشکیل کمیته مشترک بین هرمزگان و قزاقستان اذعان داشت: از مباحث مهم و پایه‌ای کار ما بحث حمل و نقل و ترانزیت است. قزاقستان با حدود جمعیت ۱۹ میلیونی، از طریق دریای خزر، دارای مرز دریایی با کشور ما است. از این رو باید تمامی تلاش خود را معطوف به حل مشکلات در حوزه ترانزیت به قزاقستان کنیم تا حتی لازم نباشد از طریق آستارا با قزاقستان مراوده داشته باشیم.

گفتنی است ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان از محصولات کشاورزی و خرمای صادراتی هرمزگان بازدید کرد .

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای خبر /

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=29804

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.