به گزارش صبح دریانیوز، احمد هاشمی در آئین افتتاح انشعاب خط لوله این شرکت از خط لوله گوره به جاسک، با اشاره به اهمیت این پروژه، اظهار داشت: این طرح از سه جنبه اقتصادی، استراتژیک و زیستمحیطی برای مجموعه ما دارای اهمیت ویژهای است.
هاشمی با اشاره به اینکه تنها پالایشگاه کشور هستیم که خوراک پالایشگاه را از طریق چهار فروند کشتی حمل و تأمین میکردیم، گفت: این کشتیها از خارک بارگیری شده و به پالایشگاه بندرعباس منتقل میشدند.
وی ادامه داد: این فرآیند سالانه هزینهای بالغ بر ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به شرکت ملی نفت تحمیل میکرد که توجیه اقتصادی نداشت و بر همین اساس تصمیم به تغییر روش انتقال خوراک از طریق خط لوله گرفتیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: از جنبه استراتژیک، این روش حملونقل کشتیها در برخی مواقع تحت تأثیر شرایط بد آب و هوا و مشکلات حملونقل دریایی قرار میگرفت و موجب کاهش تولید پالایشگاه به دلیل کمبود خوراک میشد. بنابراین نیاز به ایجاد یک سیستم پایدارتر و مطمئنتر برای تأمین خوراک پالایشگاه از اهمیت ویژهای برخوردار بود.
هاشمی با بیان اینکه پروژه انشعاب خط لوله گوره به جاسک که از سال ۱۳۹۹ آغاز و در سال ۱۴۰۳ به پایان رسید، شامل ۲ بخش اصلی است، توضیح داد: بخش نخست از ایستگاه شماره سه خط لوله گوره به جاسک تا ایستگاه شماره دو واقع در شمال پالایشگاه به طول ۳۴ کیلومتر است که توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران احداث شده و بخش دوم از ایستگاه شماره دو تا مخازن نفتخام پالایشگاه به طول تقریبی ۵/۵ کیلومتر توسط معاونت برنامهریزی، مهندسی و توسعه شرکت پالایش نفت بندرعباس انجام شده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با قدردانی از تلاشهای مسئولان، از جمله معاون وزیر نفت و معاون وزیر نفت، محمد صادق عظیمی فر، عنوان کرد: با پیگیریهای انجام شده، این پروژه بزرگ و ملی به مرحله تکمیل رسید و به این ترتیب، روش انتقال خوراک پالایشگاه از طریق کشتی به سیستم پایدار و اقتصادی خط لوله تغییر یافت.
وی در پایان تصریح کرد: این پروژه تأثیر بسزایی در افزایش و پایداری تولید شرکت پالایش نفت بندرعباس خواهد داشت و گامی مهم در راستای تقویت امنیت انرژی کشور به شمار میرود.
پایان خبر/
تحولی بزرگ در پالایش نفت بندرعباس؛ خداحافظی با حمل خوراک توسط کشتی
لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=63175