به گزارش صبح دریانیوز، محمد آشوری تازیانی در نوزدهمین نشست کارگروه توسعه دریامحور با بیان اینکه هرمزگان مرکزیترین استان کشور برای توسعه دریامحور است و دو سوم سواحل مکران را در برگرفته است، الزامات، جهتگیریها و انتظارات قانون از توسعه دریامحور را مشخص دانست و اظهار کرد: قانون برنامه هفتم توسعه، مبنای کار است و برشی که باید از این قانون برای استان ایجاد کنیم ملاک عمل برای ما در بزرگترین استان ساحلی دریایی خواهد بود تا اقتصاد دریا را در ابعاد مختلف توسعه دهیم.
آشوری ادامه داد: فرصتهای رقابت در حوزه دریامحور جدی و اگر تاخیری در انجام طرحهای حمل و نقلی و توسعه زیرساختهای دریایی و بندری داشته باشیم فرصتهای رقابت بین المللی را از دست خواهیم داد.
وی با اشاره به تصویب ایجاد ۲۷ شهر در سواحل شمال و جنوب کشور، گفت: هفت شهر آن در استان هرمزگان قرار دارد و اگر ما نگاه آمایشی نداشته باشیم در بارگذاری جمعیت این شهرها با تعارضاتی مواجه خواهیم شد؛ از این رو باید نهادهای اجرایی و مراکز آموزش عالی استان برای تهیه برش استانی اقتصاد دریامحور فعالتر شوند و برای این مهم نقشه راه داشته باشند.
استاندار هرمزگان با اشاره به برخی ضرورتهای توسعهای در استان هرمزگان مانند گذر غربی و شرقی استان و توسعه کریدور ریلی در هرمزگان، عنوان کرد: باید تلاش کنیم ضرورتهای توسعه استان را تبدیل به طرحهایی ملی کنیم تا سرعت اجرای طرحها بالا برود و جلوی از دست دادن فرصتهای اساسی گرفته شود.
آشوری تازیانی تاکید کرد: باید تصویری گویا از مطالبات استان در حوزه اقتصاد دریا ارائه دهیم تا چارچوبی برای تحقق مطالبات و رفع موانع در مسیر توسعه دریامحور ایجاد و به دولت ارائه شود.
وی با اشاره به گردش مالی بالای صنعت بانکرینگ و سهم پایین کشور در این حوزه، گفت: به دنبال خلق درآمدهای جدید هستیم اما نباید از فرصتهای درآمدی موجود غفلت کنیم؛ چرا که در حال حاضر سود قاچاق سوخت انجام شده در کشور به جیب دیگر همسایگان میرود.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه اساسیترین بحث در توسعه جنوب کشور و استان هرمزگان تدوین برنامه جامع دریامحور است، توسعه کریدور ریلی جنوب به استان و تلاش برای تبدیل ضرورتهای توسعه استان به طرحهایی ملی را مورد تاکید قرار داد.
پایان خبر/