به گزارش وبدا، اولین هدف در ساخت و طراحی سامانه های خدمات بهداشتی، افزایش کیفیت ارائه خدمات به هموطنان است؛ سامانه اپراتور ملی سلامت نیز با محوریت ارائه خدمت به شهروندان ایرانی طراحی شده است. در این سامانه تمامی افراد جامعه شامل ارائه دهندگان خدمت (پزشک، مراقب سلامت، بهورز و مدیران ستادی) دارای نقش و فعالیت های مربوط به خود هستند. برای هر فرد ایرانی (شامل خدمت گیرنده یا ارائه دهنده خدمت) یک نقش شهروندی در این سامانه به صورت خودکار ایجاد می شود.
هر شهروند ایرانی برای ورود به پنل شهروندی خود اولین بار با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد یک کد تاییدیه در گوشی همراه خود دریافت می کند. پس از وارد کردن کد تاییدیه، ثبت نام شخص در پنل شهروندی انجام شده و به امکانات شهروندی خود دسترسی پیدا می کند.
امکانات و اطلاعات موجود در سامانه اپراتور ملی سلامت
براساس این گزارش، در نقش شهروندی امکانات زیر در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت:
کتابخانه سلامت شهروندی
در این بخش بیش از ۲۰۰۰ محتوای چندرسانه ای شامل کتاب، جزوه، ویدئو و عکس بارگذاری شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. شهروند می تواند محتوای مورد نظر خود را در این بخش جستجو و از آن استفاده کند.
نقشه سلامت
نقشه جامع جغرافیایی از کلیه مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی در اختیار شهروندان قرار می گیرد. موقعیت جغرافیایی مراکز بهداشتی و درمانی متناسب با محل استقرار شهروند جستجو و نمایش داده می شوند. در حال حاضر این نقشه واجد بیش از ۶۰ هزار مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت است. نقشه سلامت در دست تکمیل بوده و قرار است طی ماه های آینده کلیه مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها، مراکز تصویربرداری و حتی مطب ها در سیستم بارگذاری و به روزرسانی شود. این نقشه نه تنها برای کسب اطلاعات مراکز در اختیار شهروندان قرار می گیرد، بلکه برای ثبت شکایات، رضایتمندی، پیشنهاد و انتقاد، مورد استفاده قرار می گیرد.
معرفی اعضای تیم سلامت و انتخاب پزشک خانواده
در این بخش شهروند می تواند اعضا تیم سلامت خود شامل مراقبین سلامت، پزشک خانواده، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان را مشاهده کند. به علاوه شهروند می تواند در این قسمت پزشک خانواده خود را انتخاب و یا تغییر دهد. فعال بودن این بخش از سامانه منوط به این است که شما در منطقه ای زندگی کنید که بر اساس برنامه های مصوب وزارت بهداشت، مجری طرح پزشک خانواده باشد.
اخذ نوبت مراکز سلامت
در این قسمت شهروند می تواند نسبت به اخذ نوبت از کلیه درمانگاه های بیمارستانی در همه شهرستان های دارای بیمارستان یا کلینیک های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در تخصصهای مختلف اقدام نماید. در صورتیکه سامانه نوبتی را تاریخ مشخص نشان ندهد به معنای این است که نوبت ها تکمیل شده است. بر اساس دستورالعمل، ۳۰ درصد ظرفیت های نوبت دهی بیمارستان ها باید به نظام ارجاع از سطح اول خدمات (مراکز جامع سلامت شهری و روستایی) اختصاص یابد.
اسکن اسناد و مدارک پزشکی من
در این بخش شهروند می تواند اسکن مدارک و اسناد پزشکی خود را که در مراجعات بیمارستانی انجام شده است را جستجو و مشاهده کند. خالی بودن این بخش به معنای این است که هنوز پرونده های کاغذی موجود در بیمارستان های کشور، برای فرد مورد نظر بارگذاری نشده و یا اینکه فرد هیچ مراجعه ای به بیمارستان های دانشگاهی نداشته است. اسناد پزشکی کاغذی پس از اسکن و اسنادی که مستقیما به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند، در دسترس صاحب اصلی مدارک یعنی شهروند قرار می گیرد. در این بخش از سامانه به تدریج، کلیه شهروندان می توانند بخش های مختلف پرونده سلامت خود را در مراجعات سرپایی، بستری و نظام های بهداشتی کشور مشاهده کرده و نحوه دسترسی اسناد را به افراد مجاز مدیریت کنند.
جستجوی داروهای کمیاب و سایر داروها، شیرخشک و کنترل اصالت
در این قسمت از امکانات شهروندی، هر فرد می تواند بنابر نیاز خود موجودی داروهای مختلف را در داروخانه های سراسر کشور جستجو کند.
بروز رسانی آدرس محل سکونت خانوار
در این بخش کاربر می تواند نسبت به اعلام تغییر محل سکونت خود به تیم سلامت جهت انتقال خانوار به مقصد تعیین شده اقدام کند.
گفتنی است، برخی از امکاناتی که در آینده ای نزدیک به قسمت پنل شهروندی اضافه خواهد شد، به شرح زیر است:
• سامانه خودمراقبتی که در مراحل انتهایی پیاده سازی است
• نظام پیشنهادات و دریافت ایدهها
• خدمات پرستاری در منزل
• امتیازدهی به ارائه دهندگان خدمات سلامت
• رای گیری – نظرسنجی
• اهدای عضو
• رسانه سلامت (اخبار و گزارش)
• شبکه های اجتماعی سلامت
• بازارچه سلامت (خرید و فروش محصولات سلامت محور)
• خدمات اورژانس
• ملاقات از راه دور بیماران بستری
• خدمات ویزیت از راه دور
• دریافت دارو درب منزل
• خیریه سلامت (هدایت کمکهای نقدی و غیر نقدی)
• اطلاعرسانی – سررسید زمان خدمات مراقبتی
• مشاوره هوشمند سلامت
• مشارکتهای مردمی در سلامت
• شکایت و گزارشات مردمی
لازم به ذکر است، سامانه اپراتور ملی سلامت در لینک زیر قابل دسترس است؛
https://op.salamat.gov.ir/dashboard
خبرنگار : مهدیه حاج ملک