به گزارش هرمزگان امروز: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه محدودیتی برای سرمایهگذاری هیچ کشوری در جزایر کشورمان نداریم، گفت: قرارداد مشترک ایران و چین یک اتفاق بزرگ برای اقتصاد کشور است.
غلامحسین مظفری در نشست مشترک مدیران عامل مناطق آزاد کیش و قشم که در کیش برگزار شد، این دو جزیره را از قدیمی ترین مناطق آزاد کشور دانست که به لحاظ سرزمینی و اقلیمی قرابت و نزدیکی های خوبی با هم دارند و تجربیات بسیار خوبی طی این سال ها به دست آمده است که با به اشتراک گذاشتن آنها هر دو منطقه آزاد بهره خواهند برد.
وی ادامه داد: اعتقادم این است که در طول سال های اخیر و دولت های مختلف ، سرمایهگذاریهایی جهت ایجاد زیرساخت های لازم با استفاده از درآمد خود مناطق انجام شده و این امکان فراهم شده است که از درآمدهای مناطق آزاد برای ایجاد زیرساخت های جدید استفاده شود و شرایط برای حضور فعالان بخش خصوصی فراهم شود.
مظفری اظهار کرد: امروز سرمایه های عظیمی در مناطق آزاد هم به لحاظ اجتماعی و هم به لحاظ فیزیکی وجود دارد که در شرایط فعلی باید به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کنند. ما باید تلاش بکنیم تا از این فرصتها به نحو مطلوب استفاده کنیم و طبیعی است که تبادل اطلاعات و تجربیات بین مناطق می تواند در این راستا کمک بسیار موثری را داشته باشد.
وی با اعلام اینکه در دو منطقه کیش و قشم طی سال های گذشته کارهای خوبی انجام شده و تجربیات ارزشمندی به دست آمده است، اضافه کرد: در منطقه آزاد قشم اقدامات خوبی در زمینه تامین انرژی انجام گرفته است.
یکی از نیازهای اصلی جزیره کیش تامین انرژی پایدار است و در این زمینه از تجربیات قشم استفاده خواهیم کرد.
جزیره کیش تنها بخشی از کشورمان است که به شبکه برق سراسری متصل نیست.
برای تهیه زیرساختهای تامین گاز کیش از جزیره سیری اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد ولی تامین برق برای جزیره ی کیش از کارهای بزرگ است.
مظفری بین کرد: حجم کارهای صورت گرفته در جزیره قشم به لحاظ جمعیت و مساحت بیشتر با جزیره کیش متفاوت است ولی انتقال تجربیات منطقه آزاد قشم و همکاری های مشترک در زمینه فعالیتهای مرتبط با دریا مانند پرورش میگو می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش کارهای انجام شده در کیش را مهم و بزرگی دانست و اعلام آمادگی کرد و گفت که تجربیات کیش را به منطقه آزاد قشم خواهیم داد.
وی افزود: در حوزه های سرمایه گذاری و ساخت و ساز تجربیاتی را کسب کرده ایم که اعتقاد داریم انتقال آن میتواند برای منطقه آزاد قشم که دارای تشابهات و نزدیکی به جزیره کیش است موثر باشد.
تجربیاتی که در ایجاد ارزش افزوده به دست آوردهایم یکی از راههای برون رفت ما از مشکلات و محدودیت های اقتصادی بوده است.
در این دو سال به خصوص در اوایل کار شرایط سختی به لحاظ اقتصادی داشتیم و حتی برای تامین مالی جهت پرداخت حقوق پرسنل نیز دچار مشکل شده بودیم ولی در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی در اختیار داریم که بخشی از آن نقد بوده و بخشی نیز کمتر از یک هفته قابلیت نقد شدن دارند، به همین علت ما تقریباً تمامی پروژه های اجرایی جزیره را که برخی از آنها به دلایل کمبود منابع مالی راکد مانده بود، فعال کردیم.
مظفری با بیان اینکه از اصلی ترین این پروژهها میتوان به ترمینال جدید فرودگاه کیش اشاره کرد که امیدوار هستیم تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد و یکی از مجهزترین فرودگاههای کشور خواهد بود، تصریح کرد: در بخشی از این کار به دلیل شرایط سختی که بر کشور به لحاظ ارزی و تحریم های ظالمانه حاکم شد، از توان و ظرفیت داخلی استفاده کردیم که نمونه بارز آن، طراحی و ساخت پل های تلسکوپی ترمینال جدید فرودگاه کیش توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: این امر با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شد و قرار است هر دو هفته یکی از پل های تلسکوپی آماده و نصب شود.
اگر همت و تلاش بکنیم ظرفیتهای بسیار خوبی در داخل کشور وجود دارد، این پروژه با چهار ضلع اصلی شامل شرکت دانش بنیان، معاونت علمی ریاست جمهوری و تسهیلات دریافتی از صندوق فناوری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان، پیمانکار پروژه ساخت فرودگاه و همچنین سازمان منطقه آزاد کیش انجام شده است.
بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز در این شرایط سخت خریداری گردیده و هزینه های آن نیز پرداخت شده است و می توان گفت از مرحله سخت و بحرانی پروژه عبور کردهایم
وی با اشاره به اینکه بحث دیگر این است که قشم و کیش جزیره هستند و راه اصلی ورود به آنها فرودگاه و بنادر است، اضافه کرد: البته در قشم شاید آن پل معروف به زودی ساخته شود و اتصال به سرزمین اصلی برقرار شود ولی در جزیره کیش و در کوتاه مدت این اتفاق نخواهد افتاد.
هرچند که در جلسه ای بنده عنوان کردم که امکان اتصال ریلی جزیره کیش به بنادر اطراف وجود دارد و میتوان آن را در دستور کار قرار داد و امیدوارم زمانی برسد که بشود این امکان را فراهم کرد و در دنیا نمونههای مشابه برای آن وجود دارد.
مظفری بیان کرد: فرودگاه و بندر دو راه ورود مسافر و کالا به جزیره کیش و قشم است.
ما در بحث بندر نیز اسکله تجاری ۳۵ هزار تنی را داریم که ساخته شده و بیش از ۳ سال است که به علت عدم امکان لایروبی به لحاظ کمبود منابع، از آن استفاده نشده است و کار سنگین و بزرگی است که با یاری خداوند، قرارداد لایروبی آن منعقد شده است.
وی با اشاره به اینکه در بحث خدمات شهری نیز پیش بینی زیرساختها برای ۲۵ سال آینده انجام شده است هر پروژه ای که شروع شده است ما ظرفیت ها را برای ۲۵ سال آینده دیده ایم، اظهار کرد: به عنوان مثال در بحث سیستم فاضلاب پیمانکار مشغول به کار است همچنین تامین زباله سوز برای جزیره کیش، اعتقاد داریم که هیچ زباله ای نباید در جزیره کیش باقی بماند.
در این حوزهها تجربیاتی کسب شده است که از جمله آنها تشکیل شورای عالی تامین مالی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه طی سال ۹۸ اصلی ترین جلساتی که بدون تعطیلی برگزار کردیم شورای عالی تامین مالی جزیره کیش بود، اضافه کرد: بخشی از از اعضای آن همکاران خودمان در سازمان منطقه آزاد کیش و بخشی نیز از مهمانان مدعو را در جلسات داشتیم.
بعضاً موضوعی و موردی نیز در خدمت آنها بودیم و بحث های زیادی در این حوزه انجام شد و خوشبختانه این جلسات باعث شد که همه ظرفیت های پنهان درآمدی جزیره را شناسایی کردیم و به طور طبیعی هزینه های مازاد را کنترل کرده و بخشی از امکانات احصا شد و زمانی که در اواخر سال گذشته با بحران شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم با یک اطمینان خاطر برای عبور از بحران برنامه ریزی کردیم.
حتی جابجایی های مدیریتی هم انجام دادیم که همه در جهت بهبود امور و به نوعی آرایش جنگی برای مقابله با تبعات ویروس کرونا بود و ما با توجه به شرایط پیش آمده می بایست منابع را حفظ و هزینه ها را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به اینکه مورد دیگر پیشرفت هایی است که در مرکز نوآوری کیش و حمایت از شرکت های دانش بنیان داشتهایم.
به لحاظ محدودیت های سرزمینی که در جزیره کیش داریم، بیان کرد: بر روی صنایع خاص متمرکز شده ایم مانند شهرک دارویی یا تجهیزات پزشکی که با وزارت بهداشت و انجمن تخصصی تجهیزات پزشکی به توافقاتی رسیده ایم و همچنین شهرکی برای شرکت های دانش بنیان که اگر خواستند به مرحله تولید برسند ، بتوان با شرایط آسان زمین را در اختیارشان قرار دهیم.
مظفری با بیان اینکه نکته مهمی که در جلسه هم اشاره شد بحث رمز ارزها است که در کشور فراز و فرودهایی داشته است، تصریح کرد:به اعتقاد ما این یک فرصت استثنایی است هم در حوزه بلاک چین به معنای عام و هم در تولید رمز ارزها.
تاکنون در این زمینه قوانین و چارچوب شفاف و مشخصی در کشور نداشتهایم ، ولی جدیداً مصوباتی در هیئت دولت تصویب شده است.
برداشت ما این است که در حال حاضر اگرچه در تامین برق به خصوص در زمان های اوج مصرف مشکلاتی را داریم ولی در ایامی که مصرف برق بالا نیست مقدماتی فراهم شده است و در حال حاضر ۱۵ هزار دستگاه استخراج رمز ارز در یکی از مجموعه های کیش نصب شده و تولید خوبی نیز دارد.
تقاضاهای دیگری نیز دریافت کرده ایم که اعلام شده هم در زمینه راه اندازی نیروگاه و هم استخراج رمز ارزها سرمایه گذاری خواهند کرد.
مکاتباتی با بانک مرکزی انجام داده ایم و امیدواریم که ارز حاصل از تولید رمز ارز در منطقه را برای رفع نیازهای منطقه و مواردی مانند واردات خودرو و واردات کالا توسط تجار و بازرگانان جزیره کیش استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در زمینه واردات خودرو، وزارت صنایع و معادن، گمرک، وزارت اقتصاد و دارایی و شخص آقای جهانگیری موافق بودند ولی بانک مرکزی با توجه به مشکلات ارزی مخالفت کرد، خاطرنشان کرد: در این زمینه شاید بتوان با استفاده از ارز حاصل از تولید رمز ارزها که منشا آن ها مشخص است گره گشایی شود.
در این بخش نیز می توان همکاری های مشترک و انتقال تجربیات بین کیش و قشم صورت پذیرد.
مظفری با بیان اینکه در پروژههای اینچنینی تلاش ما عموماً این بوده است که مشارکت بین سازمان منطقه آزاد و سرمایه گذار صورت پذیرد، اضافه کرد: روش دیگری که برای تامین درآمد انجام گرفت، در مجموعه های اجاره ای سازمان بوده است که تلاش ما این بوده که سازمان در بخشی از درآمد این مجموعه ها شریک شود تا هم شفافیت بیشتر و هم پایداری درآمد داشته باشیم
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش درباره فضاسازی های صورت گرفته در مورد واگذاری کیش به چین گفت: فضای عمومی کشور مخصوصاً در روزهایی که خبرهای مربوط به همکاری های مشترک بین کشورمان و چین منتشر شده است، به لحاظ اقتصادی شرایط بیم و امید است از یک طرف بعضاً فضا سازی های زیادی است است که این قرارداد مانند قرارداد ترکمنچای است و از طرف دیگر تحلیل یا نگاه واقعی تر این است که یک امکان یا فرصت مناسب برای کشور است و باید خوب استفاده شود.
یکی از بحث های آن قرار داد، سرمایه گذاری چین در جزایر منتخب کشور است.
وی ادامه داد: بیش از دو سال است که شایعات در فضای مجازی در حال پخش است است که کیش به چین واگذار خواهد شد و این مسئله شرایط ما را خاص کرده است ما مکرراً و بارها این موضوع را تکذیب کردیم و حتی قبلاً ریشه یابی شد که این موضوع از طریق ضد انقلاب خارج از کشور پخش شده و منشا ندارد.
برداشت شخصی من این است که قرارداد مشترک ایران و چین یک اتفاق بزرگ برای اقتصاد کشور است.
مظفری با اشاره به اینکه چین کشوری است که در حوزه اقتصادی جزو کشورهای برتر دنیاست و در آینده ای نه چندان دور می تواند بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا شود و این در حالی است که ما به هر دلیل با کشورهای غربی و مشخصا با محوریت آمریکا نتوانستیم اقتصادمان را پیوند بدهیم، تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که هست و عدم اعتماد بین ما و آنها نیاز است که یک شریک پایدار در حوزه اقتصادی داشته باشیم و از فرصت ها استفاده کنیم.
ما محدودیتی برای سرمایهگذاری هیچ کشوری در جزایر کشورمان نداریم و اگر در قالب قراردادهای بلندمدت باشد می توانند استفاده بیشتری برای جزایر ما داشته باشند و ما بتوانیم استفاده بیشتری از تعاملات اقتصادی که بین کشور ما و سایر کشورها وجود دارد ببریم.
هدف از این نشست، هم افزایی، به اشتراک گذاشتن تجربیات و همچنین استفاده از ظرفیت های موجود در دو منطقه آزاد کیش و قشم برای کمک به دولت برای عبور از شرایط تحریم اعلام شد.