تاریخ : چهارشنبه, ۸ اسفند , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 February , 2025
0

نقش معماری در بهبود روابط اجتماعی و تامین فضای تربیتی جذاب برای دانش آموزان

  • کد خبر : 65538
  • 08 اسفند 1403 - 13:17
نقش معماری در بهبود روابط اجتماعی و تامین فضای تربیتی جذاب برای دانش آموزان

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بر نقش معماری در بهبود روابط اجتماعی و تامین فضای تربیتی جذاب برای دانش آموزان تاکید کرد و گفت: فضای مدرسه باید به گونه‌ای طراحی شود که همزمان با ارتقای یادگیری، محیط تربیتی جذاب برای دانش‌آموزان فراهم نماید.

به گزارش صبح دریا نیوز، حمیدرضا خان محمدی در چهارمین همایش بین المللی و یازدهمین رویداد ملی مدرسه ایرانی، معماری اسلامی ـ ایرانی که در سالن جابربن حیان دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، بر اهمیت طراحی و معماری مدارس به عنوان یکی از ارکان اصلی تربیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: فضای مدرسه باید به گونه‌ای طراحی شود که همزمان با ارتقای یادگیری، محیط تربیتی جذاب برای دانش‌آموزان فراهم نماید.
وی با بیان این که آموزش و پرورش نقش حیاتی در توسعه کشور دارد، افزود: سیاست ما در برگزاری چنین نشست های باشکوه علمی، ارتقای کیفیت کالبد نظام تعلیم و تربیت است .
خان محمدی به افزایش کیفیت طرح‌ها و میزان مشارکت در این رویداد اشاره کرد و گفت: تعداد شرکت‌کنندگان در مسابقات سال جاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و کیفیت طرح‌ها نیز رضایت‌بخش بوده است. در رویداد فعلی ۵۵ درصد طرح‌های دریافتی افزایش یافته است و کیفیت کارها از نظر داوران به حد قابل توجهی ارتقا یافته است.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با بیان این که این دستگاه تخصصی باید همواره در مرز دانش حرکت کند بر لزوم ایجاد فضایی مناسب و زیبا برای دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم فضایی بسازیم که درخور دانش‌آموزان باشد.
وی به فشردگی برنامه‌های سازمان نوسازی در هفت ماه اخیر اشاره کرد و از تلاش‌های رئیس جمهور در زمینه مدرسه‌سازی و توجه به کیفیت و عدالت در آموزش قدردانی کرد و افزود: این تلاش‌ها باعث ایجاد فرصت‌های طلایی برای پیشرفت در این حوزه شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت توجه به معماری مدارس و تاثیر آن بر فرآیند تربیت دانش‌آموزان تأکید و عنوان کرد: معماری مدرسه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که همزمان با فراهم آوردن شرایط یادگیری، فضایی تربیتی و جذاب برای دانش‌آموزان ایجاد کند. محیط مدرسه باید بر اساس نیازهای فردی دانش‌آموزان و ویژگی‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی طراحی شود.
خان محمدی به نقش معماری در بهبود روابط اجتماعی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانش‌آموزان، بهترین تجربیات اجتماعی خود را در زنگ تفریح و در فضاهای عمومی مدرسه کسب می‌کنند بنابراین باید به طراحی فضاهایی همچون کتابخانه‌، نمازخانه‌ و سالن‌های ورزشی توجه کرد و برای استفاده عمومی جامعه و محله در نظر گرفته شود.
وی به چالش‌های موجود در طراحی و ساخت مدارس بزرگ مقیاس اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش در حال طراحی ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس با ویژگی‌هایی است که در تربیت تمام‌ ساحتی و فراهم آوردن محیط‌های ورزشی و آموزشی برای دانش‌آموزان مؤثر باشد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز ‌مدارس به ضرورت تامین زمین برای ساخت مدارس اشاره کرد و از وزارت راه و شهرسازی خواست تا در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد. همچنین به فناوری‌های نوین در مدارس توجه شود چرا که این فناوری‌ها باید با دقت وارد فضای آموزشی شوند تا موجب تسهیل تربیت دانش‌آموزان شوند نه اینکه باعث اختلال در روند تربیتی و آموزشی شوند.
خان‌محمدی از همکاری بیشتر میان بخش‌های مختلف برای بهبود شرایط مدارس و ارتقای کیفیت آموزش در کشور سخن گفت و افزود: تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک شاهد تحولاتی در این حوزه باشیم. تجربه‌های اجرایی به صورت کتاب در اختیار عموم قرار گیرد و این کتاب‌ها به عنوان محلی برای توجه و اهتمام به این تجربیات در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۶۸ طرح وارد عملیات شده‌، خاطرنشان کرد: تداوم در تربیت دانش‌آموزان امری ضروری است و اگر این تداوم نباشد، ممکن است راه را بی‌راهه رفته باشیم. مدرسه به عنوان یک کالبد ساخته می‌شود تا دانش‌آموز به درستی پرورش یابد، باید مراقب باشیم که معماری مدارس به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را از جامعه دور نکند و به انزوا دعوت نکند.
پایان خبر/

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=65538

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.