تاریخ : پنجشنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
6

کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت تغذیه با صنعتی شدن پخت غذا

  • کد خبر : 9250
  • 01 مهر 1398 - 9:19
کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت تغذیه با صنعتی شدن پخت غذا

طرح کاهش مقدار برنج دور ریز در آشپزخانه و کاهش هدر رفت توان نیروی انسانی در مراکز آموزشی درمانی در راستای بهبود وضعیت تغذیه بیماران بستری و دانشجویان توسط اداره امور تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اجرایی شد.

به گزارش هرمزگان امروز: رضا سهرابی کعبی افزود: این طرح پس از بررسی های لازم و ارائه راهکارهای فنی و تخصصی به مرحله اجرا رسید، و جهت بهره گیری از تجارب دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سایر دانشگاههای کشور به وزارت بهداشت ارسال شد و مورد تایید و تحسین مدیریت نظام ثبت تجارب مدیران سلامت کشور قرار گرفت.

سهرابی کعبی ابراز کرد: با بررسی های بعمل آمده از نحوه پخت برنج در آشپزخانه های مراکز آموزشی و درمانی که بصورت سنتی پخت می شد؛ متوجه شدیم فقط در یک مرکز که در وعده نهار ۵ دیگ برنج پخت می شد، بطور متوسط ۳ و نیم کیلو گرم ته دیگ به وجود می آید که به دلیل وجود روغن زیاد در آن و همچنین عدم کیفیت در طول فرآیند پخت دور ریخته می شود.

وی اظهار داشت: ته دیگ تولید شده در ۵ دیگ، که عمدتا غیر استفاده می باشد؛ روزانه به مقدار ۱۷ و نیم کیلوگرم، ماهانه ۵۲۵ کیلوگرم و سالانه ۶ هزار و ۳۸۷ کیلو گرم برنج در وعده نهار می باشد.

سهرابی بیان کرد: در وعده شام نیز در طول هفته بطور متوسط دو نوبت برنج پخت می شود که مقادیر زیادی نیز بصورت ته دیگ دور ریخته می شود؛ لذا در مجموع در یک بیمارستان دارای آمار تقریبی یک هزار و ۵۰ پرس غذا در دو نوبت نهار و شام در سال مقدار ۷ هزار و ۲۲۷ کیلو گرم برنج در صورت استفاده از دیگ های سنتی پخت برنج به دلیل تبدیل شدن به برنج دور ریخته خواهد شد.

وی عنوان کرد: با در نظر گرفتن آمار و ارقام و مقدار دور ریز برنج مقرر شد، در راستای کاهش هزینه ها و بهبود وضعیت تغذیه بیماران و کارکنان از دیگهای صنعتی (بخارپز) استفاده گردد.

رئیس اداره امور تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: سایر دستاورد های این طرح (سلامت بیماران، کاهش عوارض بیماریها، افزایش کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی بیماران و یا همکاران) را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به ارتقاء تجهیزات آشپزخانه از سنتی به صنعتی ابراز کرد: از آغاز این طرح کیفیت برنج پخت شده در آشپزخانه افزایش یافته و پس از کاهش هزینه های اضافی موجب رضایتمندی بیماران و کارکنان شاغل در این مجموعه شده است.

سهرابی خاطر نشان کرد: با توجه به سهولت کار با دیگ های بخار، هدر رفت توان نیروی انسانی در آشپزخانه کاهش یافته، و از اسراف ماهیانه بطور متوسط ۵۹۲ کیلوگرم برنج جلوگیری شد.

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=9250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.