به گزارش هرمزگان امروز: رازمند با اشاره به عملکرد این واحد در راستای رعایت الزامات محیط زیستی، بیان داشت: برای کنترل آلودگی محیط زیست و جلوگیری از انتشار گردوغبار در فرآیند اجرای عملیات بارگیری و تخلیه، تا پیش از این از پاشش آب شرب بر روی مواد معدنی استفاده میشد که خوشبختانه با برنامهریزی و اقداماتی که در راستای مصرف بهیه آب و جلوگیری از هدر رفت این سرمایه ملی صورت گرفت، در حال حاضر از آب خور موجود در منطقه ویژه که حاوی پسابهای صنایع است و طبق بررسیهای انجام شده برای پاشش بر روی مواد معدنی مناسب است، استفاده میشود.
مدیر بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در تشریح برنامههای این حوزه در راستای جهش تولید در سال ۹۹ تشریح کرد: در راستای تسریع امورات مربوط به بارگیری و تخلیه مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نیازمند اصلاح در برخی زیرساختهای اختصاصی این حوزه بودیم، در همین رابطه میتوان به اصلاحات انجام شده در خطوط ریلی این مجموعه اشاره کرد.
به این صورت که تا دو ماه آینده بالغ بر ۸۰۰ متر خط ریلی به خطوط افزوده خواهد شد که این مسئله باعث میشد پذیرای تعداد واگن بیشتری در منطقه باشیم. که این ظرفیت جدید منطقه با استقبال زیادی از سوی سرمایهگذاران همراه خواهد بود.
معینالدین رازمند اظهار داشت: تا پیش از این امکان تخلیه و بارگیری برخی مواد معدنی در منطقه ویژه وجود نداشت و این مواد به سمت اسکله شهید رجایی سوق پیدا میکردند که خوشبختانه با احداث چهار سکو تخلیه و بارگیری بر روی دو خط ریل که به وسیله بیل مکانیکی فعالیت میکنند علاه بر اینکه در ازای هر دو سکو برای تعدادی بین ۲۰ تا ۲۵ نفر اشتغالزایی صورت گرفته است، تخلیه برخی از مواد معدنی که در واگن برگردان امکان تخلیه آنها بدلیل نوع مواد ( مثلاٌ کلینکر ) یا میزان رطوبت و یا دانه بندی که باعث آسیب به نوارها نقاله میشود وجود نداشت در حال حاضر با احداث این سکوها این مشکل نیز برطرف گردیده است.
وی گفت: در واحد بهره برداری منطقه ویژه خلیج فارس کار تخلیه و بارگیری مواد معدنی صورت میگیرد، به این صورت که مواد معدنی که از سراسرکشور وارد منطقه ویژه میشوند، با استفاده از سیستمها و دستگاههای مکانیزه تخلیه و بارگیری میشوند از جمله امکاناتی که در این مجموعه جهت انجام فرآیند تخلیه و بارگیری مکانیزه وجود دارد و تقریباً این مجموعه را در کل کشور منحصر بفرد نموده است شامل دو دستگاه واگن برگردان ( تخلیه واگن ) و یک دستگاه بارگیری واگن ، ۲۴ کیلومتر خطوط ریلی اختصاصی و دو دستگاه لکوموتیو اختصاصی و حدود ۳۴ کیلومتر خطوط نوار نقاله و دو دستگاه انباشت مواد معدنی ( استاکر) و دو دستگاه برداشت مواد معدنی ( ریکلایمر) و همچنین دو دستگاه تخلیه کشتی و یک دستگاه بارگیری کشتی و دو پست اسکله اختصاصی جهت صادرات و واردات با قابلیت پهلودهی کشتی ۱۰۰ هزارتنی و حدود ۴۰ هکتار محل دپوی مواد معدنی جهت انباشت مواد معدنی است.
وی در ادامه به موانع و مشکلاتی که بر سر راه این حوزه مدیریتی در منطقه ویژه خلیج فارس وجود دارد پرداخت و عنوان داشت: چالشهایی که این حوزه با آن دست و پنجه نرم میکند، بیشتر در حوزه تامین قطعات یدکی است زیرا که اکثر قطعات مورد استفاده ما قطعات آلمانی هستند، که با تلاش مهندسین داخلی اقدامات بسیاری در راستای بومی سازی این قطعات صورت گرفته است اما در برخی موارد جایگزینی برای قطعه وجود ندارد و چارهای جز خرید از شرکت اصلی سازنده نداریم
وی ادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر با مدیریت دکتر خلج طهرانی اقدامات خوبی در زمینه اصلاحات مربوط به حوزه مدیریت بهره برداری صورت گرفته است و توانستیم موارد و مشکلاتی که سالها نیاز به اصلاح و تعمیر داشت را با مساعدت حوزه مدیریت کلان مجموعه به سرانجام برسانیم.