تاریخ : دوشنبه, ۷ آبان , ۱۴۰۳ Monday, 28 October , 2024
13

هشدار فوق تخصص جراحی کودکان در خصوص خطر خفگی با جسم خارجی

  • کد خبر : 56411
  • 19 تیر 1403 - 1:03
هشدار فوق تخصص جراحی کودکان در خصوص خطر خفگی با جسم خارجی

به گزارش هرمزگان امروز ، دکتر سعیده مجیدی، فوق تخصص جراحی کودکان شاغل در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان بندرعباس در خصوص خطر خفگی با جسم خارجی در کودکان هشدار داد.

دکتر مجیدی در این خصوص گفت: ذرت بو داده، خوراکی های گرد و سفت مانند انواع مغز ها به ویژه تخمه و بادام زمینی، آبنبات و میوه های گرد مثل انگور خطر خفگی در کودکان دارند. مصرف مغزیجات به صورت سالم در کودکان زیر سه سال ممنوع است و باید پس از آسیاب شدن در ماست، مایه کیک و کلوچه و موارد مشابه مخلوط گردد. میوه های گرد مانند انگور و گیلاس به علت شکل گرد و جنس پوست خود خطر خفگی بالایی  دارند. جهت مصرف میوه های گرد بایستی برش ایمن زده و یک حبه انگور به چند قسمت تقسیم شود و پس از آن مصرف گردد.

دکتر مجیدی افزود: علاوه بر مواد خوراکی، برخی مواد غیر خوراکی مانند قطعات کوچک اسباب بازی ها خطر خفگی بالایی داشته و بایستی در کودکان با سن کم از اسباب بازی های دارای قطعات کوچک قابل جدا شدن استفاده نگردد.

دکتر مجیدی در خصوص خفگی با جسم خارجی توضیح داد: خفگی با جسم خارجی به این صورت است که جسم خارجی از حفره دهانی وارد راه هوایی فرد می شود و پس از آن فرد دچار سرفه های شدید می شود که در صورتی که نتواند جسم را خارج کند ممکن است در لحظه منجر به مرگ شود. گاهی ممکن است علائم کاهش یابند و گمان رود که جسم خارجی از راه هوایی کودک خارج شده است؛ اما در صورت مشاهده علائمی مانند سرفه های مکرر و خس خس سینه، بایستی سریعاً به پزشک مراجعه کرد، زیرا ممکن است جسم خارجی در راه هوایی باقی مانده باشد. این وضعیت بسیار خطرناک است زیرا ممکن است با اندکی جابجایی جسم خارجی، راه هوایی مسدود شده و فرد دچار خفگی و مرگ گردد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد جسم خارجی در راه هوایی کودک باقی مانده، بایستی به صورت اورژانسی عمل برونکوسکوپی انجام شود.

دکتر مجیدی در خصوص عمل برونکوسکوپی گفت: برونکوسکوپی عملی بسیار دشوار و خطرناک می باشد که خطر مرگ در آن وجود دارد. بنابراین لازم است که والدین توصیه های پیشگیری از خفگی را جدی بگیرند تا سلامت فرزندان دلبندشان را تضمین نمایند.

خبرنگار : مهدیه حاج ملک

لینک کوتاه : https://www.hormozgantoday.ir/?p=56411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.