به گزارش هرمزگان تودی در حالی که واحد اطلاعات و اخبار اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان سه روز پیش از تعطیلی بنادر مسافری مرکز هرمزگان به دلیل مواج شدن دریا و شدت گرفتن وزش باد در تنگه هرمز، ناشی از ناپایداری جوی و استقرار سامانه کم فشار فصلی (مونسون) خبر داد، انتظار می رفت سامانه اطلاع رسانی بندرشهید حقانی با توسعه فعالیت های خود، لحظه به لحظه از شرایط تردد در این بندر گزارش دهد اما گویا خود این سامانه نیز دچار توفان شده و در دسترس نیست.
به نقل از مرکز خبر هرمزگان بندر شهید حقانی به عنوان مهمترین بندر مسافری کشور در چنین روزهایی که تردد شناورهای مسافری به دلیل توفان نیمه تعطیل یا تعطیل شده، باید با بهره گیری از سامانه های مختلف اطلاع رسانی پاسخگوی دقیق پرسش های مردم درباره وضعیت ترددها باشد اما برخلاف انتظار، تلفن های این بندر، حتی تلفن برج کنترل، نیز پاسخگو نیستند و اگر کسی بخواهد از وضعیت رفت و آمد شناورها باخبر شود باید به اجبار به درب اسکله مراجعه کند.
این در حالیست که جزیره قشم و هرمز به عنوان مقصدهای مسافری و گردشگری این بندر، نه تنها روزانه میزبان مسافران درون استانی هستند بلکه از سراسر کشور نیز همواره متقاضی سفر دارند که همزمانی با یک تعطیل رسمی سه روزه نیز بر تقاضای سفر به این جزایر از اکثر نقاط کشور می افزاید.
شاید برای مسئولان این بندر پذیرفتی است که اگر کسی خواهان کسب خبر و شنیدن یک کلمه از وضعیت ترددهای دریایی است، مثلا یک تا دو هزار کیلومتر را طی کند تا به درب بندرحقانی برسد و از گارد ورودی پاسخ همان یک کلمه را بشنود که آیا اسکله باز است یا خیر!
این که شماره تلفن هایی به عنوان سامانه پاسخگویی در اختیار شهروندان باشد یک طرف قضیه است و اصل موضوع پاسخگویی این تلفن ها در مواقع اضطراری و شراط بحرانی است که کارکرد واقعی این چنین سامانه هایی را نشان می دهد.
اگر هم عنوان شود سامانه هست اما به دلیل تراکم حجم تماس ها مختل می شود در واقع همان تعبیر عذر بدتر از گناه است که می توان آن را به خودروهای بدون آب آتش نشانی هنگام آتش سوزی تشبیه کرد.
هر چند بخشی از اطلاع رسانی در قالب اطلاعیه به رسانه های عمومی نمابر یا ایمیل شده اما آن چه مورد غفلت قرار گرفته، اطلاع رسانی لحظه ای و هنگام نیاز مردم است.