به گزارش صبح دریا نیوز ، عباس کمالی افزود : سایر بخشهای وزارت راه و شهرسازی هم طرحهایی برای افتتاح در سفر پیش روی رئیس جمهور به هرمزگان آماده شده که میتوان به بندرگاه سیریک و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اشاره کرد.
کمالی ، با اشاره به آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در این استان، گفت: ۴۹ هزار و ۹۵۰ هزار واحد مسکونی شهری و ۱۶ هزار واحد مسکونی روستایی به عنوان برنامه چهارساله در این استان تعیین شده که باید ساخته شود و لازمه اجرایی شدن این موضوع تأمین زمین بود که اکنون ۳ هزار هکتار زمین به محدوده شهرهای هرمزگان اضافه شده است.
وی ، مطرح کرد : ۴۶۷ هکتار زمین هم به محدوده روستاها افزوده شده و مشکلی از بابت زمین برای طرحهای نهضت ملی مسکن در هرمزگان وجود ندارد و ۱۲۳ درصد نیاز زمین هرمزگان در محدودههای شهری تامین شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطر نشان کرد: افزونبر ۱۵۸ هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن برای هرمزگان ثبت نام کردند که از این تعداد ۴۶ هزار نفر با شاخصها و معیارهای در نظر گرفته شده به عنوان واجد شرایط شناخته شدند.
این مسئول با اشاره به اینکه برنامه احداث مسکن برای این استان چهار ساله بود که تصمیم گرفته شد این برنامه به صورت یکجا اجرایی شود، اضافه کرد : آپارتمانهای ۱۵ هزار واحدی بندرعباس که عملیات تسطیح آنها در چند روز گذشته آغاز شده تا چند ماه آینده کلنگ زنی خواهد شد.
وی ، تصریح کرد: ۱۰ هزار نفر واجد شرایط در بندرعباس آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را واریز کردهاند و از بین بانک ها تنها عملکرد بانک مسکن در زمینه تأمین مالی این طرح خوب بوده است.
کمالی اشاره کرد: سایر بانکها هم باید در زمینه تأمین مالی طرح ملی نهضت ملی مسکن در هرمزگان عملکردشان را بهتر کرده و تسهلگیری داشته باشند تا بتوان این طرح بسیار حائز اهمیت را به خوبی پیش برد.
وی در زمینه بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر مجاز هم اشاره کرد : ۵۷۰۰ پرونده برای اعطای سند توسط ساکنان این مناطق در ادارههای راه و شهرسازی شهرستانها و دفاتر پیشخوان دولت در بندرعباس تشکیل شده که سه هزار و ۳۳۷ سند صادر شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان خاطر نشان کرد: ۴۳ درصد شهر بندرعباس را بافت فرسوده تشکیل میدهد و این استان ۱۱ شهر دارای بافت فرسوده دارد و بافت فرسوده در شهرهای میناب و بندرلنگه پس از مرکز استان، بیشتر است.
کمالی خاطر نشان کرد: سکونتگاههای غیر رسمی هم بیشتر در حاشیه بافتهای فرسوده تشکیل شده که امکان صدور سند برای آنها فراهم بوده و در این زمینه اطلاع رسانی شده است.
مدیرکل راه و شهرساری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: ۱۹ کیلومتر از مسیر بندرعباس – لار در استان هرمزگان هم آماده شده و ۲۰ کیلومتر آن در این استان باقیمانده تا این مسیر در این استان ۲ بانده شود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران اضافه کرد: مطالعههای مسیر ریلی بندرعباس – چابهار در دست اقدام است و در زمینه مسیر ریلی بندرعباس – شیراز هم گفته شده که اقدامهایی از سمت شیراز انجام شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش ، بیان داشت : ۲ شهر جدید بنام های شهر جدید« خلیج فارس »و شهر جدید «کوشک » در انتظار تصویب هستند .
مباحث و مسائل در این نشست هم اندیشی توسط حاضران به این ترتیب مطرح شد مردم اکنون به واسطه شرایط سخت اقتصادی و معیشتی امکان تأمین آورده ۴۰۰ میلیون ریال را ندارند،همچنین اگر بتوانند این مبلغ را با مشقت زیاد تأمین کنند امکان تأمین ۶۰۰ میلیون ریال مرحله بعدی را ندارند و قادر به پرداختهای بعدی نیستند، به واسطه نبود نظارت بر عملکرد بنگاه های معاملات ملکی در هرمزگان و بهخصوص شهر بندرعباس، آنان به تعیین کننده اصلی قیمت مسکن و اجاره در این شهر تبدیل شدهاند و آورده خانواده برای اجاره ملک در محلههای بافت فرسوده و حاشیهای که ساختمانها درحال تخریب هستند یکهزار میلیون و ۲ هزار میلیون ریال است ، مبالغ اجاره بهای ماهیانه هم از ۵۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون ریال بوده و خانوادهها توان پرداخت این مبالغ را ندارند ، به واسطه بی تحرکی در زمینه ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در بندرعباس، مردم نگران هستند و مشکل مسکن زندگیهای مشترک را متأثر و اتفاقهای ناخوشایندی در این شهر رخ داده که بسیار متأثر کننده است ، مسئله طرح شده بعدی، رابطه مستقیم فرزند آوری و افزایش جمعیت بود و اینکه این ۲ رابطه مستقیمی داشته و درصورت حل مشکل مسکن میتوان به این موضوع امیدوار بود، همچنین داشتن فرزند نیاز به داشتن فضای مسکونی مناسب دارد و مسکنهایی که قرار است در طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود برای فرزند آوری مناسبت نیست و به این موضوع اشاره شد که ۲ روز نظارت نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در بندرعباس در همان زمان تاثیر گذار بود اما پس از آن با رها شدن نظارتها شرایط قیمتهای مسکن و اجاره به وضعیت بیسامان قبل بازگشت.
شایان ذکر است، افزایش یکهزار هکتار به محدوده شهر بندرعباس از مصوبههای هیات دولت در سال ۸۶ برای این استان بود که در آن زمان به سرانجام نرسید.
گفتنی است، در پایان این هماندیشی بنا شد نشستهای خبری حوزه راه و شهرسازی به صورت ماهانه توسط مدیرکل یا یکی از معاونان این حوزه برگزار شود.
خبرنگار : جمیله دبیری نیا
پایان خبر /